Ok att dricka vin som gravid?!

Läste på familjeliv massa frågor som Sven Andreasson, en läkare och avdelningschef för drogprevention på Folkhälsoinstitutet hade svart på idag angående alkohol under graviditet. Jag tyckte detta är väldigt intressant eftersom vissa människor faktiskt kan stå och säga att alkohol i små mängder inte gör någon skada under graviditet. Jag tycker själv att folk som dricker alkohol under graviditeten inte borde skaffa barn. 9 månader är väl inte så mkt begärt att hålla sig nykter? Visst jag ska säga att jag är sugen på en öl, men jag skulle aldrig röra en droppe så länge jag vet att jag har ett barn i magen.
En ny rapport från Folkhälsoinstitutet visar att även lite alkohol under graviditeten riskerar att skada fostret
.

Här kommer några utav dom frågor som Sven Andreasson har svarat på:
Vad räknas som lite alkohol? Är det ok att till exempel dricka en lättöl eller cider från Konsum?

Svar:Ingen alkohol är helt riskfri. Men små mängder, som en lättöl, innebär små risker, större mängder större risker.

Kan man inte ens ta en mun med vin för att känna smaken?

Svar: Jo, det är klart att man kan. Men smartast är nog att avhålla sig helt

Hur påverkas fostret av alkohol?
Svar: Fostret får samma promillehalt som modern. Men bryter ner alkohol mindre effektivt än vuxna människor. Eftersom alkohol i princip är giftigt för alla kroppens vävnader finns risk för många typer av skador, både fysiska och psykiska

Jag har hört att det är OK numera att dricka något glas vin trots att man ammar
?
Svar: Aktuell forskning talar för att barnet reagerar även på de mycket små mängder alkohol det får i sig vid amning om modern druckit innan. Att pumpa ur eller planera drickandet så att alkoholen hunnit gå ur kroppen är därför att rekommendera

hej är det ok att dricka något glas vin i slutet av graviditeten ? eller ska man avstå helt?

Svar: Fostret/barnet utvecklas ju under hela graviditeten och några "säkra perioder" känner vi inte till då alkohol inte skulle spela någon roll

Detta är endast några fåtal frågor och svar eftersom jag inte orkar sitta och skriva av allt. Men ni som läser detta och tycker det är ok att dricka under graviditet kanske ska ta och tänka efter lite innan ni dricker.

Skulle gärna vilja veta vad andra tycker, ni kan ju svara anonymt om ni inte vill ha med era namn. Men är det ok att dricka lr ska man låta bli?



Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Johanna

Själv tycker jag att vill man dricka så ska man fan inte vara gravid då, som du sa 9 månader är inte mycket å vill man dricka finns alkholfria alternativ!!!!

Postat av: carro

Jag håller med dig. Kan man inte avstå 9 månader ska man inte vara gravid heller

Postat av: Anonym

Du har helt rätt, de som tycker att det är okej att drickan när man är gravid ska inte ha barn!

Postat av: Anonym

Jag håller med dig.

Man ska inte dricka när man är gravid.

De som gör de tycker jag är oansvariga.

9 månader är inte en lång tid.

De som dricker ska inte vara gravida.





(Man gör ju vad som helst för den man älskar)



Postat av: Anonym

Ja älskar man barnet så ska man avstår o dricka.

9 månader är inte en lång tid.

Postat av: mamma

Vad stolt jag är över dej, sånt sunt förnuft borde alla ha... Micaela visade mej en artikel idag om rökning under graviditeten kan ha en föbindelse med MS att göra, jag kan tala om att man som mamma inte mår så bra när man läser det...

Postat av: Mika

Jag tycker du har helt rätt. nio månader är ingen lång tid. bär man på ett liv, sitt eget barn liksom! ja då ska man väl för fanken hålla sig så långt ifrån alkohol, rökning, allt som inte är bra för oss.... de är inte bra för bebisen där inne! att andvända suntförnuft! kram

Postat av: Michelle

Drick under graviditet är sjukt! Jag tycker det borde vara olagligt. Håller med ovanstående, nio månader är ingen lång tid och kan man inte avstå från alkohol under den tiden så ska man inte ha barn heller!

Postat av: Lind

HEJ HEJ, det är ju bara att tänka att det är en ny individ, ska man förstöra den det första man gör.. :S Ska man skaffa barn så ska man ta sitt ansvar som mamma att se till så att barnet mår bra.. Dricker man eller röker så tar man inget ansvar och ska därför heller inte ha barn. 9månader är värt att vara utan sånt för att få föda fram ett friskt barn!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback