Påverkar motion förlossningen?

7 av 10 förstföderskor går upp till 14 dagar över tiden. Ny studier tyder på att förlossningen kan sättas igång 5 till 7 dagar före utsatt datum hos kvinnor som är vana motionärer och som fortsätter motionera under hela graviditeten.
Här gäller motionsformer där man bär upp sin egen kropp som gravidgympa eller stavgång. Däremot såg man inte samma effekt av exempelvis cykling eller simning.
72 procent av de motionerande mammorna födde några dagar tidigare, jämfört med 48 procent i kontrollgruppen där kvinnorna inte motionerade regelbundet.
De motionerande kvinnorna löpte dock ingen ökad risk för att förlossningen skulle starta före vecka 37 jämfört med icke-motionerande kvinnor.
Taget från en artikel i Vi Föräldrar Vänta Barn

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anonym

Jag tror inte de påverka nått, för nickolaie kom 14 dagar innan bf o seline kom 10 dagar innan bf o ja motionerade INTE regelbundet:P så de e nog ganska individuellt som nästan allt annat:) //Sara

Postat av: Johanna

Leo kom 9 dagar för tidigt å jag både cyklade å sprang när jag väntade honom =D

Postat av: mamma

Garanterat tro jag på det...När jag väntade Micaela så gick jag varje dag, medans när jag väntade dej och Roger så satt jag mest uppkrypen i soffan och ni kom 14/16 dagar efer utsatt datum... Så jag tror på det... Kram/mamma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback