Förlossningen med Caspian

Kom på att jag inte har skrivit hur förlossningen gick och det kanske är någon utav er läsare som är nyfikna över det.
Vattnet började ju gå på morgonen 4/11 ch efter jobben åkte vi in och det konstaterades att det va vattnet. ch för infektionsriskerna vid vatten avgång fick vi ligga kvar. Om förlossningen inte startade själv så skulle jag bli igång satt på lördagen.
Lördagen kom och vid ca 10 tiden på morgonen började igångsättningen med gel som dom sprutade upp. Detta gjordes om lite senare på dagen och då började värkarna att komma, men efter någon timme av tog dom helt. Då satte dom dropp vid 23 på kvällen, men inget hände så vid 0.00 fick vi komma in på förlossningsrummet där dom stack hål på fosterhinnan. Jag väntade mig att det skulle sippra ut lite vatten eftersom det hade sipprat i flera dagar, men i stället fick jag värdens chock när det öste ut vatten ur mig och det kom så pass mkt att det va blött upp till kudden. Därefter satte värkarna igång ordentligt.
Jag försökte utan att ta någon bedövning klara mig igenom värkarna men sen blev det för mkt, och då började dom med akepunktur i huvudet på mig. Men det gjorde ingen nytta alls den där nålen. Barnmorskan tyckte jag skulle testa lustgas så gjorde det, men när jag fortfarande kände smärtan så undrade jag när den skulle försvinna. Hon talade om att det gör den inte utan att folk använder den för det blir lättare om man "flyger" iväg. Nä sa jag då tänker jag inte använda den mer för jag vill vara klar i huvudet.
Smärtan blev för mkt så spydde 2 gånger och låg där och yrade för mig själv. Jag hade så ont så jag kunde inte direkt prata med dom. Men så tyckte dom jag skulle ta ryggbedövningen och det gick jag med på. (Jag som alltid har sagt att jag inte ska ta den) Barnmorskan fick hjälpa mig att komma upp för jag hade så ont att jag inte ens klarade av att flytta mig. Tim gick ut medans dom satte den. Så fort dom hade satt den så va jag som vanligt igen och kunde prata och till och med kolla på barnets hjärtljud.
Sov lite medans Tim kollade på film och sen kom barnmorskan och sa att hon skulle kolla hur mkt jag hade öppnat mig. När hon kände så sa hon oj där är ju ett huvud det är dags att börja krysta nu. Redan sa jag, jag vill sova lite till.
Men iaf sova fick jag inte, så det va bara till att börja krysta, mellan krystandet så pratade vi om allt mjligt, men min tatuering som sitter nedanför troslinjen den va det väl mest prat om, så facinerade dom va utav den :P
Dom sista krystvärkarna va nog det jobbigaste jag orkade knappt ta i och helst tyckte jag dom kunde vara snälla och dra ut han med sugklocka. Tim va jätte duktig och hjälpte till jätte mkt. Han sa att det kändes som han själv födde fram ett barn så som han krystade :P
Efter att krystat i 34 minuter va vår fina gubbe ute. Dom hade förberett oss på att do kanske hade behövt ta honom ifrån oss direkt in till Noe avdelningen, men i stället fick jag ha honom hos mig en stund, och det första han gjorde när dom lyfte han mot mig va att kissa på mig.
Efter fick Tim sitta med han en stund medans dom skulle ta ut moderkakan, den ville inte släppa så dom höll på där en lång stund, men till slut lossnade den, men barnmorskan sa att någon fick komma och ta ett ultraljud eftersom det såg ut som den inte hade lossnat helt.
Jag fick inga sprickningar, fick 2 små slitash, så blev 1 stygn på varje. Och inga bristningar. Samanlagt gick jag upp 19 kg under graviditeten, men vet inte hur mkt jag väger nu efter. Ha inte hittat någon våg här på neoavdelningen.
Förlossningen tog alltså 4 timmar och 34 minuter

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: karro

Blev du rädd efter förlossningen?

eller kan du tänka dig skaffa fler barn?

Skönt att den inte höll på så länge förlossningen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback